Kalla mig rutten. Men exakt såhär känner jag.

Måste vi placera varenda människa i kategorier? Titta tillbaka så kommer du se att det fanns knappt hälften så många diagnoser som nu. Jag läser om nya diagnoser och sjukdomar varje dag, är inte det rätt konstig? Jag säger inte att man inte kan ha en "sjukdom" jag tycker det är väldigt konstigt att näst intill alla har det idag och att det är sånt behov av att kolla upp och leta efter diagnoser när minsta lilla går emot en. Varför har vi ett sånt behov av att sätta en etikett på allt? Eller är det så att alla är så öppna med det för att få fler följare på Instagram, bloggen, facebook? Få bidrag från staten För att du är en rutten person som utnyttjar läget? Jag köper endå de här "kända" som adhd, social fobi, dyslexi osv. Men nu läser jag om något nytt varje dag och börjar undra hur många det egentligen är som stämmer. Eller är det pga av de sociala medierna som allt är så enkelt att få reda på om varandra?
 
Läste för inte så länge sen om en tjej som tyckte hon hade rätt med bostad, mer pengar osv även om hon inte dök upp på arbetsförmedlingens möten bara för att hon hade social fobi. Notera att hon redan hade bidrag sen tidigare för hon klarade inte av att jobba. Skulle hon inte dyka upp på mötet som varar max en timme så får hon inga bidrag. Självklart är det en jobbig sjukdom, men det går också att träna bort om man bara vill. Jag menar har det blivit så illa att man hellre utnyttjar situation istället för att träna bort en diagnos som är möjlig att minimera? Många med social fobi skrev även i kommentarerna att detta är fullt möjligt att träna med om man bara vill, för det var precis det de hade gjort.
 
Senast idag skrev en tjej på Facebook och frågade hur det funkade om skadestånd när man har ärr från självskadeveteende. På riktigt? Kan du få pengar för något du orsakat själv? Jag förstår att det också räknas som en diagnos, för ingen sitter och skär sig bara sådär. Men det är fortfarande något man orsakar själv och som man vet blir kvar. Ska man på riktigt kunna få pengar för det? I mina öron låter det helt sjukt. Samtidigt sitter andra och kämpar med att få igenom en vettig summa på sina dyra försäkringar som ska täcka riktiga olyckor. Notera att det tydligen var möjligt att få igenom pengar för självskadeveteende... lägg pengarna på de som faktiskt har råkat ut för riktiga olyckor som inte är självförvållat.
 
Jisses vilket långt inlägg det blev. Men var helt klart tvungen att spy av mig lite av all den skit jag sett på facebook och hur pengakåta människor är. Att man verkligen försöker med allt, att vissa kan sjunka så lågt. 
 
Godnatt!

Kommentera här: